Czy meble biurowe są środkiem trwałym? - FXMeble

Czy meble biurowe są środkiem trwałym?

Czy meble biurowe są środkiem trwałym?

Meble biurowe i sprzęt biurowy stanowią wyposażenie niemal wszystkich firm. Niejednokrotnie to jeden z najważniejszych elementów majątku przedsiębiorstwa. Czy możemy je uznać za majątek trwały?

Wyposażenie biurowe w każdej firmie

Biurka, stoły, krzesła, fotele, szafy, nadstawki, wieszaki i lustra to standardowe elementy większości biur. Tego rodzaju wyposażenie często spotykamy także w reprezentacyjnych holach, korytarzach i salach konferencyjnych. Właścicielom firm zależy na tym, by meble biurowe były trwałe, ergonomiczne i funkcjonalne. Część przedsiębiorstw stawia też na styl i nowoczesny design rozumiejąc, że to w jaki sposób urządzone są firmowe biura wpływa na wizerunek firmy, świadczy o jej podejściu do klienta, rzetelności i jakości oferowanych usług. Zakup mebli biurowych może okazać się zatem sporym wydatkiem. Czy mogą one zostać uznane za środek trwały?

Co to są środki trwałe?

Środki trwałe to część firmy. Pojęcie to funkcjonuje w polskim ustawodawstwie i odnosi się do prawa podatkowego i prawa bilansowego. Środki trwałe stanowią majątek danego przedsiębiorstwa, czyli składnik jego aktywów rzeczowych, które są jego własnością lub współwłasnością. Zgodnie z przepisami, charakteryzują się długim okresem użytkowania (ponad 1 rok), powinny być też kompletne i zdatne do użytku oraz wykorzystywane przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Do środków trwałych zalicza się między innymi nieruchomości, maszyny i urządzenia, a także inne wyposażenie firmy. Środek trwały należy wprowadzić do ewidencji firmy oraz wycenić, czyli określić jego wartość początkową. Określa się ją najczęściej na podstawie ceny nabycia, kosztu wytworzenia, wartości rynkowej lub wyceny.

Czas na amortyzację

Zakwalifikowanie majątku firmy jako środka trwałego umożliwia jego amortyzację. Polega ona na dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych, czyli rozłożeniu w czasie kosztów związanych z wprowadzeniem do firmy nowych składników majątku. W konsekwencji umożliwia obniżenie dochodu, a tym samym wysokości podatku. Podatnicy powinni dokonywać odpisów amortyzacyjnych, gdy wartość początkowa nowego majątku przekracza 3,5 tysiąca złotych. W przypadku gdy jest niższa, podatnik może zaliczyć go do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności wprowadzania do ewidencji. Zgodnie z przepisami, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się, gdy wartość początkowa środka trwałego przekracza 10 tysięcy złotych. W przypadku gdy wartość środka trwałego jest niższa, można dokonać odpisu jednorazowego. Metody amortyzacji oraz wybór stawek amortyzacyjnych określają przepisy.

Czy meble biurowe są środkami trwałymi?

Definicja środków trwałych w polskim prawie dopuszcza zakwalifikowanie do tej grupy wielu różnego rodzaju towarów. Wśród nich są także meble biurowe, które stanowią bardzo popularny składnik majątkowy firm. Polskie prawo dopuszcza zakwalifikowanie mebli biurowych jako środka trwałego, jeśli spełniają one wymienione wyżej kryteria.

Meble biurowe jaka jest ich klasyfikacja jako środków trwałych (KŚT)?

Klasyfikacja środków trwałych służy do odpowiedniego zakwalifikowania składnika majątku firmy. Wykorzystywana jest do celów statystycznych, ewidencyjnych oraz ustalenia stawki odpisów amortyzacyjnych. Określają ją przepisy zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów. Meble biurowe są środkiem trwałym zakwalifikowanym do grupy 8 KŚT. Odnajdziemy je w podgrupie 80, jako rodzaj 808, obejmującej “pozostałe narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażeniem gdzie indziej niesklasyfikowane”. Rodzaj ten obejmuje m.in. meble, dywany, lustra, wyroby gospodarstwa domowego, sejfy, kasy pancerne, sprzęt oświetleniowy, dzieła sztuki oraz pozostałe przyrządy i sprzęt techniczny niesklasyfikowany gdzie indziej. Jaka amortyzacja na meble biurowe przewidziana jest w polskich przepisach? Roczna stawka amortyzacyjna dla tego typu środków trwałych została ustalona na 20%.

Kompletne czy nie?

Warto zwrócić uwagę na wskazania ustawodawcy, że za środek trwały mogą zostać uznane wyłącznie składniki majątku, które są kompletne. W przypadku mebli, które kupujemy zwykle w zestawach lub segmentach orzecznictwo wskazuje, że jeśli poszczególne części segmentu mogą spełniać swoją funkcję samodzielnie, wówczas należy je uznać za kompletny składnik majątku. Nie dotyczy to segmentów, które po zmontowaniu tworzą jedną całość. Tego rodzaju problem może dotyczyć np. kompletów wypoczynkowych.

Meble biurowe mogą zostać uznane za środek trwały przedsiębiorstwa, jeśli spełnią podstawowe warunki związane z ich przeznaczeniem, wartością początkową oraz okresem użytkowania. Warto o tym pamiętać, przygotowując się do większych zakupów sprzętu biurowego.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych, statystycznych. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Zamknij