Większości z nas szkolne ławy sprzed lat kojarzą się z blatami popisanymi markerami czy długopisami. Ściągi napisane pośpiesznie na ławce, wyznania miłosne, teksty piosenek, wiersze czy rysunki będące przejawem artystycznego usposobienia. Jeszcze kilkanaście lat temu właśnie tak wyglądało szkolne wyposażenie klasy. Z biegiem czasu, na szczęście, wiele rzeczy uległo znaczącej poprawie. Dzięki temu, przy wyborze mebli szkolnych, zwraca się uwagę, by były odporne na zamalowywania i łatwo było zmyć ewentualne ślady. Dużą wagę przykłada się także do wygody dzieci, które przecież coraz częściej mają problemy z kręgosłupem. Źle dobrane ławki czy krzesełka sprawiają, że zamiast skupić się na omawianym materiale, dziecko wierci się i kręci, a z lekcji wynosi niewiele. Co istotne, dziś już powoli odchodzi się od nudnych, klasycznych mebli szkolnych. Coraz więcej w nich polotu i fantazji. W końcu meble szkolne wcale nie muszą być nudne!
Meble przeznaczone do szkoły powinny spełniać określone kryteria, związane przede wszystkim z wiekiem uczniów. Należy więc dostosować właściwy rozmiar i wysokość ławek. Od tego zależy bowiem wygoda dziecka, która powinna być dla nas priorytetem. Jeśli uczniowi będzie wygodnie, bez problemu skupi się na lekcji. Poza tym u dzieci bardzo istotna jest właściwa postawa, która wykształca się właśnie w wieku szkolnym. Jeśli dziecko będzie musiało siedzieć zgarbione przez kilka godzin dziennie, niechybnie doprowadzi to do skrzywienia kręgosłupa. Ławki powinny być wystarczająco duże, by każdy uczeń mógł ze swobodą wykonywać w nich wszelkie czynności związane z zajęciami lekcyjnymi. Mowa nie tylko o typowych aktywnościach rozwiązywania zadań i pisania, ale także o zajęciach plastycznych. Warto rozważyć również opcję pojedynczych ławek. Ich niewątpliwym plusem jest częściowe wyeliminowanie rozmów w trakcie zajęć. Nauczyciele z powodzeniem będą mogli uniknąć niepotrzebnego hałasu szeptów w unisono, a uczniom pozwoli (lub też zmusi) skupić się na omawianym materiale.
Równie istotne, jak właściwie dobrana ławka, jest odpowiednio dobrane krzesło. Taki duet pozwoli dziecku nie tylko na utrzymanie właściwej postawy, ale także na wygodę, dzięki czemu bez obaw uczeń będzie mógł skupić się na lekcji. Dla szkół rekomendowane są jednak tradycyjne rozwiązania, takie jak wytrzymałe krzesła drewniane z metalowymi nóżkami. Coraz popularniejsze są też kolorowe meble, które przełamują nieco rutynę tradycyjnych, drewnianych krzeseł czy ławek. Meble tego typu również podobają się uczniom, szczególnie tym młodszym. Zmieniają szkolne otoczenie w wesołą przestrzeń. Drewniano-metalowe rozwiązanie jest jednak niezwykle praktyczne, całkiem wygodne, o ile ich wysokość jest właściwa, a co najważniejsze – wytrzymałe. Szkoła, z uwagi na swój charakter, jest jednak miejscem, w którym meble są niezwykle mocno eksploatowane. W związku z tym każda z placówek szuka oszczędności, stawiając na sprawdzone i dobre rozwiązania. Należy jednak pamiętać, by krzesła były dobrane właściwie względem wagi i wzrostu ucznia. Jeśli klasa jest zróżnicowana pod tym względem, warto mieć w zanadrzu kilka krzeseł, które pozwolą uczniom czuć się wygodnie.
Klasa komputerowa jest już dziś wymogiem w każdej szkole, więc przy wyborze mebli nie wolno zapominać o tych przeznaczonych do pracy z komputerem. O ile w przypadku klasycznych mebli do klasy nie mamy dużego pola do popisu, tak w przypadku sali komputerowej mnogość wzorów jest ogromna. Oprócz biurka, które zazwyczaj jest drewniane, istotne jest też właściwe krzesło. Bardzo często szkoły stawiają na obracane fotele z możliwością regulacji wysokości. Słusznie. Nie każde dziecko mierzy w danym wieku tyle samo, a za ich sprawą dowolnie wyreguluje wysokość krzesła.
Dzięki temu uczeń będzie miał możliwość ćwiczenia odpowiedniej postawy, z kolei sposobność odwracania się sprawi, że dziecko poczuje się swobodnie, co jest niezwykle ważne podczas pracy z komputerem. Ważna jest także właściwa wysokość biurka. Powinno być ono także odpowiednio duże, gdyż nawet na zajęciach komputerowych pojawia się potrzeba zapisania czegoś w zeszycie. Odpowiednia ilość przestrzeni zapewni każdemu swobodę ruchów i do zagospodarowania blatu, pomimo znajdujących się tam już urządzeń peryferyjnych. Zajęcia te będą więc przyjemnością, a nie smutnym obowiązkiem.